Actueel

Herinrichting

Herinrichting en Geluidsoverlast

Het museum heeft bij de gemeente vergunning aangevraagd voor de herinrichting van het achterterrein. Het geluidsrapport dat daarvan een onderdeel is, heeft een meting die in 2017 is gedaan, als basis. Enkele parameters zijn voor de huidige aanvraag veranderd. (zie rapport akoestisch onderzoek).

De kern is dat de ingevoerde parameters niet kloppen en dat het rapport uit 2017 gedateerd is. Sporen met de buurt heeft dit aangekaart in zijn reactie op de vergunningsaanvraag.
Als de aangevraagde vergunning wordt verleend, heeft dat voor een aantal omwonenden grote gevolgen.
Lees meer↗

Inspraak

‘Geen serieuze inspraak, geen echte communicatie met de buurt:

In de huidige situatie hebben omwonenden al veel overlast van het museum. Als de plannen worden uitgevoerd, zal de hinder verder toenemen.

Het museum belegt bijeenkomsten waarop zijn plannen worden uitgelegd en omwonenden met opmerkingen mogen komen. Met de kritiek en de aangedragen alternatieven doet het echter weinig. Er volgt ook geen gesprek over hoe het museum gaat proberen de overlast voor de wijk tot een minimum te beperken. Waarom alternatieven terzijde worden geschoven, wordt niet onderbouwd. Het uitgangspunt van het museum lijkt te zijn: ‘we zetten onze plannen door zolang het binnen de regelgeving’ geoorloofd is. Dat is geen basis voor goed nabuurschap.
Lees meer↗

Huidige Overlast

De galerij met foto’s↗ en video’s↗ laten een aardige impressie zien.

Commercialisering

Een belangrijke oorzaak van de groeiende overlast is de toenemend commercialisering, waarbij men kan denken aan:

  • Zakelijke evenementen die de parkeerdruk verhogen.
  • Tijdelijke opheffing van parkeerplaatsen.
  • Geluidsoverlast uit Expo hal.
  • Lawaai van de mensen die het terrein laat in de avond verlaten.
  • Toenemend aantal bezoekers die niet voor het museum komen.
  • Het AH-kerstfestival dat in 2017 en 2018 in december onze wijk ‘overnam’.
  • Op- afbouw van evenementen.
  • Extra aanvoer van goederen voor de commerciële doeleinden.
  • Het beschadigen van trottoirs, geulen van de vrachtwagens in de berm.
  • Overlast door een toenemend aantal attracties zoals: Klimbruggen, Jumbo trein, Pomp-trolley, Carrousel, Kunstijsbaan, Horeca.
Bezoekersaantal

De overlast van het museum voor de omwonenden hangt nauw samen met het aantal bezoekers van het museum. Dat aantal is in de afgelopen jaren gegroeid. Onze vrees is dat het verder door zal groeien.

Zowel de inrichting van het museum (binnen en buiten) als die van de omgeving rond het museum zijn op deze toenemende overlast niet berekend.
Lees meer

Verkeers- en parkeerproblemen Spoorwegmuseum, ‘een jubileum’ Na1 jaar eindelijk reactie gemeente op brief bewoners:

Dank voor uw bericht. Ik stuur u hierbij onze reactie. Uw mail en onze reactie kruist elkaar.

U stelt dat u veel overlast ervaart van het museum t.a.v. verkeer en parkeren. Deze overlast kan zich in allerlei vormen voordoen, zoals het niet meer voor de deur kunnen parkeren, geluidsoverlast, verontreinigde lucht en verkeersonveiligheid. 

Het Spoorwegmuseum is sinds 1954 gevestigd in dit pand, in 1874 gebouwd als Maliebaanstation. Het museum maakt een belangrijk onderdeel uit van het Utrechts cultuuraanbod en landelijke bekendheid. De bedrijvigheid van dit museum brengt bij tijden een mate van parkeer-, verkeer- en geluidshinder met zich mee. Enige mate van overlast is inherent aan het wonen in een stedelijke omgeving. Daardoor is de kans op enige hinder van elkaar groter en onderdeel van stads-wonen. Voor de deur parkeren is b.v. niet vanzelfsprekend. Dat neemt niet weg dat er ook rekening gehouden mag worden met elkaar. U schetst in uw brief een aantal suggesties ter verbetering. In dit schrijven treft u op uw suggesties, onze gemeentelijke beantwoording aan in afstemming met het Spoorwegmuseum.

U schetst in uw brief: 
Vanzelfsprekend is een belangrijke rol weggelegd voor het museum dat immers de oorzaak van de problemen is. Onze opvatting is dat het museum meer moet doen om te bevorderen dat minder bezoekers het museum per auto proberen te bereiken o.a. door

a. Op hun site nadrukkelijker bezoekers te ontmoedigen met de auto naar de Oldebarneveltlaan te rijden. De huidige teksten zijn erg vrijblijvend en geven weinig gevoel van urgentie. 

Reactie Gemeente Utrecht: Tijdens evenementen wordt nu een banner weergegeven (zie ter illustratie bijgaande schermafbeelding). Deze banner wordt weergegeven op de website vanaf het moment dat de tijdsloten op een dag voor meer dan 50% uitverkocht zijn, bijvoorbeeld tijdens evenement ‘Winter Station’. In de bijlage treft u hiervan een voorbeeld aan.

b.  Op drukke dagen te werken met time-slots voor zowel een toegangsbewijs als een parkeerkaart. Wanneer de parkeerkaarten op zijn, kan dan gemeld worden dat er bij het museum GEEN parkeermogelijkheid is. 

Reactie Gemeente Utrecht: Tijdens Winter Station heeft het museum tijdsloten gehanteerd. De bezoekersaantallen zijn bewust gemaximeerd tot ongeveer 60% van voorgaande pieken (9500 tijdens editie 2022/23, 6200 tijdens editie 2023/24). Tijdsloten en/of een geautomatiseerd systeem voor de parkeerplaats is zeker een investering wat bekeken wordt maar, is niet binnen afzienbare tijd toepas-/uitvoerbaar. Tot dat moment werkt de parkeerplaats op basis van: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Overigens hebben maatregelen tijdens de afgelopen editie van dit Winter-evenement al geleid tot een forse reductie van autoverkeer voor het Maliebaanstation, getuige ook de positieve reacties van handhaving.

c.           De pendeltrein vaker en tegen een gereduceerd tarief te laten rijden. Tegelijk bij de promotie de route met de trein als een soort vanzelfsprekendheid te presenteren. 

Reactie Gemeente Utrecht: De combinatie tussen entree- en treinticket wordt al aangeboden c.q. gemarket, zie o.a. https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitjes/spoorwegmuseum.html  De pendeltrein is niet van het spoorwegmuseum en helaas niet gratis. Het spoorwegmuseum betaalt jaarlijks een bedrag tussen de 200.000 en 275.000 euro aan NS om deze trein te laten rijden. Daarbij bepaalt NS het tarief. Het vaker laten rijden, indien ook mogelijk in de dienstregel-organiastie van NS, heeft een plannings- en kostenaspect in zich en is daarmee niet vanzelfsprekend.  

d. Op drukke dagen Park-and-ride te organiseren met een regelmatige busverbinding naar het Malieblad en v.v. 

Reactie Gemeente Utrecht: Dit is voor het spoorwegmuseum economisch en planningstechnisch niet haalbaar, behalve op dagen dat het volledig duidelijk is hoe druk het wordt. In dat licht kon dit bijvoorbeeld wel georganiseerd worden tijdens het Day Out With Thomas-weekend, tijdens hemelvaart. Ervaringen zijn echter te beperkt en laatstgenoemd evenement bestaat inmiddels niet meer. Het spoorwegmuseum heeft er bij vervoerders en gemeente/provincie regelmatig op aangedrongen een reguliere bushalte bij het museum te maken. Dat lijkt niet mogelijk binnen het OV-systeem. Wel zijn er met de herinrichting van het Malieblad 3 plekken gemaakt voor touringcars. 

Wat kan de Gemeente daarnaast doen?

1. De Gemeente kan bij de maatregelen door het museum faciliterend optreden. 

2. Verder kan overwogen worden om ’parkeren voor vergunninghouders’ in te voeren in de straten rondom het museum. Dat versterkt het argument om op drukke dagen niet per auto naar het museum te reizen. Het lost in ieder geval een belangrijk deel van de overlast op die de omwonenden nu ervaren.  

Reactie Gemeente Utrecht: De parkeerruimte in de stad is schaars en de parkeerdruk vaak hoog. We willen daarom dat parkeerplaatsen zo efficiënt mogelijk worden gebruikt en dat verschillende doelgroepen gebruik kunnen maken van dezelfde parkeerplaatsen. Op die manier kunnen bewoners, bedrijven en bezoekers de parkeerplaatsen goed benutten. Het reserveren van parkeerplaatsen voor vergunninghouders staat een efficiënt gebruik van de schaarse parkeerruimte in de weg. Op momenten dat er weinig vergunninghouders parkeren, kunnen de plekken immers niet door bezoekers worden gebruikt. We leggen daarom geen nieuwe vergunninghoudersplaatsen aan.

3. Als en zolang punt 2 niet gerealiseerd wordt, is een tussenoplossing om op drukke dagen de omliggende straten af te sluiten voor anderen dan de bewoners. Vergelijkbaar met de maatregelen die genomen worden als FC Utrecht thuis speelt. 

Reactie Gemeente Utrecht: het afsluiten van straten zoals in relatie tot Galgenwaard is een vrij zwaar middel dat ook georganiseerd moet kunnen worden. De evenementen van het Spoorwegmuseum vallen hier niet onder. Daarnaast is het vooral bedoelt als ontmoediging maar kunnen we bezoekers niet verbieden te parkeren in de omliggende straten bij de thuiswedstrijden

4. Bevorderen dat de groei van de bezoekersaantallen van het museum en het organiseren van veel-bezoekers-trekkende evenementen wordt gestopt. 

Reactie Gemeente Utrecht: met voorgaande reacties mag duidelijk zijn dat het spoorwegmuseum zich inzet om een de organisatie in goede banen te leiden en daarnaast altijd rekening te houden met ‘de buren’. Het is evenwel niet eenvoudig hierin alles en iedereen tevreden te stellen. Toch heeft het spoorwegmuseum de intentie daar waar het kan en in haar vermogen ligt, goed met de omwonenden af te stemmen naar redelijkheid. Zij doen geen dingen die voor de gemeente niet tolerabel zijn. Intentie blijft binnen de mogelijkheden het goede te doen.

Met vriendelijke groet,

(Beleids)Verkeerskundig Adviseur, Wijkverkeersadviseur Oost

Gemeente Utrecht
Ontwikkelorganisatie Ruimte
Stedenbouw en Mobiliteit